Ви колись думали про те, щоб зробити власну гру? Та одразу ж в голові виникає купа питань: "це ж довго", "не вмію малювати", "не вмію кодити", "треба команду", "треба ідею" і т.д. Тоді для вас гейм джем закриває всі ці питання. Окрім того, у вас буде підтримка спільноти розробників ігор.
Що ж це за повидло таке (game jam)?
Джем - це онлайн (рідше офлайн) подія, де за кілька днів потрібно створити гру, що відповідає темі джему і показати іншим учасникам, які зможуть її оцінити та залишити відгук.
Найчастіше джеми не обмежують учасників у технологіях чи рушіях - тут у розробників повна свобода.
Тривалість буває дуже різною від кількох годин до кількох тижнів, але найчастіше це 2-3 дні.
Спочатку джем анонсують, щоб набрати учасників. В цей час, учасники починають формувати свої команди.
В анонсі також вказують дату і час, коли буде оголошена тема. Теми бувають дуже різні і їх придумують організатори і до початку джему тему знають лише вони. Як тільки тему оголосили - починається розробка гри. За виділений час потрібно створити готову гру: від брейншторму ідей до публікації гри (найчастіше це публікація на itch.io - безкоштовно та зручно).
Буває і таке, що після джему команди продовжують розробку і публікують вже комерційну гру, але це не основна ідея джемів.
То яка користь від участі в джемах?
Найважливіше тут - це саме знайомство з іншими розробниками, бо дуже часто на джемах люди знаходять однодумців і потім продовжують разом розробляти ігри. Але є і багато інших переваг:
- Досвід роботи в команді
- Можна відчути "на смак", що таке цикл розробки гри від ідеї до публікації
- Обмін знаннями
- Іноді на джемах є призи: грошові винагороди, знижки на асети, ключі ігор тощо
- Випробування нових інструментів чи підходів у розробці
- Відгук гравців на ваші ідеї чи гейм механіки
- Перевірка власних можливостей
- Ну і звісно, готова гра, в яку всі можуть пограти
Як зібрати команду?
Насправді, ви можете взяти участь і самостійно, якщо хочете спробувати зробити гру в соло та у вас достатньо навичок, щоб це зробити.
Але все ж, найчастіше, ігри на джемах роблять разом. Рекомендований розмір команди - від 2 до 5 учасників. В таких командах можна і нормально розподілити навантаження, і не витрачати забагато часу на комунікацію.
Можна покликати друзів. До того ж, не обов’язково підбирати учасників “по користі”, бо ігри бувають різні і завжди можна знайти жанр чи ідею, яку ви разом зможете втілити в життя.
Або ж можна пошукати людей у тематичних спільнотах, як от у Discord Ігровари. Там можна написати у канал #пошук-джемерів про пошук учасника або ж доєднатись до команди. Також можна поспілкуватись про джеми в #джемні-теревені
Етапи джему
До початку
Ви можете підготуватись і зробити кілька корисний речей до оголошення теми
-
Сформувати команду, познайомитись та поспілкуватись з учасниками, щоб під час джему ви краще розуміли один одного
-
Обрати рушій
-
Підготувати та проговорити процес розробки. Визначити та приблизно оцінити етапи розробки. Наприклад: мозковий штурм (2-3 год), формування GDD - гейм дизайн документу (4-5 год), розробка і т.д.
-
Обрати список утиліт, які плануєте використовувати й не забути їх встановити та налаштувати 🙃, щоб потім не витрачати на це час). Бажано обрати утиліти, з якими вам зручно працювати, або ті, які ви хочете освоїти під час джему
Мозковий штурм
Це дуже цікавий та важливий етап, оскільки потрібно обрати таку ідею, яка відповідатиме кільком критеріям:
-
передбачає потенційно цікавий геймплей
-
можливо втілити за короткий час
-
ваша команда має навички для її втілення
-
вдало підкреслює тему
Але не бійтеся і трохи ризикнути, джем для того і створений.
Ідеї можуть бути чудовими, але не забувайте і про обмежений час, тому можна обрати і прості, але цілісні варіанти, які можна втілити.
Те саме з оцінкою часу геймплею. Коротка, але цікава гра - якраз те, що треба для джему. Рекомендовано розраховувати приблизно на 10-20 хв геймплею.
Геймдизайн
Тепер потрібно описати, які механіки та важливі аспекти, які ви хочете бачити у грі. Можете поділити їх на різні категорії, наприклад за принципом MSCW:
-
Must have - це важливі основні механіки на чому все тримається
-
Should have - це велика частина гри, але не є кор механіками
-
Could have - було б круто додати, але якщо на це буде час. Без них можна обійтися або реалізувати вже після джему
-
Won’t have - це цікаві ідеї, але швидше за все не буде часу, щоб їх додати взагалі
-
Чим більше механік, тим більше треба їх тестувати та фіксити. Тому старайтеся не перебільшувати
Розробка
Найдовший етап джему (якщо ви все правильно запланували звісно). Тут конкретики не вийде, але все ж кілька порад є.
Якщо це дозволено конкретним джемом - то використовуйте сторонні асети, якщо вони вам підходять і вони не є основою гри.
Час від часу, проводьте плейтести того, що виходить. Чим швидше ви зрозумієте, що щось не так, тим більше часу у вас буде на виправлення чи модифікацію концепції.
Публікація
Ми опишемо процес публікації гри на itch.io, оскільки саме цей ресурс найчастіше використовують для організації джемів. Але уважно читайте опис конкретного джему, оскільки іноді бувають особливі правила публікації і якщо їх порушити, вашу заявку можуть відхилити. Не соромтесь уточнювати у організаторів всі нюанси, які ви не до кінця розумієте.
Створіть сторінку і викладіть вже більш менш готову версію гри завчасно, щоб протестувати чи все працює. Ви потім зможете її оновити.
Не робіть це в останні хвилини. Хоч це і виглядає просто, але завжди щось може піти не так може зайняти більше часу. Найчастіше, після закінчення часу подача та оновлення гри блокується до завершення голосування, щоб усе було чесно.
Більшість надають перевагу веб-версіям ігор. Це економить час і дозволяє одразу ж посмакувати гру.
Також виділіть час на привабливе оформлення сторінки гри: назва, прев’ю, опис та скріншот. Ігор на джемі буває дуже багато, тому потрібно якось вирізнятись.
Як опублікувати гру на itch.io та подати заяку на джем?
2. Створіть сторінку гри на itch.io. Детальна інструкція
3. Зробіть сторінку публічною. В налаштуваннях в самому кінці в розділі “Visibility & access” (Видимість та доступ) оберіть пункт "Public" (Публічний)
4. Зайти на сторінку джему та натиснути на кнопку зверху “Submit your project” (Подати свій проєкт) та у списку обрати сторінку своєї гри
5. Щоб переконатись, що ви все зробили правильно - перейдіть на вкладку “Submissions” (Заявки) та перевірте, що ваша гра є у списку проєктів. Вітаємо з успішною заявкою на джем 🥳
Голосування та підсумок
Гру відправили й тепер час відпочити і пофанитись у іграх інших учасників. Не полініться також залишати відгуки. Чим більше відгуків відправите ви, тим більше отримаєте і від інших на вашу гру.😉
На різних джемах бувають різні процедури голосування. Десь є судді, десь оцінюють інші учасника, іноді оцінювання взагалі публічно доступне. Зазвичай є кілька критеріїв оцінки, але можна виділити 2 основних - відповідність теми, та чи цікаво грати у гру (очевидно).
Але потрібно пам’ятати, що голосування потрібне не для того, щоб розставити всіх по місцях, а для того, щоб дати розробникам фідбек на їхнє творіння і зробити, щоб завдяки цьому досвіду, їхні наступні ігри були ще кращими. Часто організатори роблять огляд ігор джему, де можуть виділити найцікавіші для них проєкти або надати коментар як про вдалі елементи геймплею, так і якісь недопрацювання.
Корисні ресурси
Більшість асетів дозволено використовувати на джем, але перевіряйте ліцензію перед тим та не забувайте вказувати авторство в описі вашої гри!
Моделі та текстури
-
Kenney (2D, 3D)
-
OpenGameArt (2D, 3D)
-
Quaternius (3D)
-
GualtierisGG (3D)
-
Zsky (3D)
-
Poly.pizza (3D)
-
Ambient CG (3D)
-
Poly Haven (3D)
-
Mixamo (3D Animation)
-
Megascans (3D, Photoscan)
Матеріали
-
Freepbr.com (PBR Materials)
-
Textures.com (PBR Materials)
-
Poliigon (PBR Materials)
-
Ambient CG Materials (PBR Materials)
-
Ambient CG HDRI (HDRI)
-
Poly Haven Materials (PBR Materials)
-
Poly Haven HDRI (HDRI)
-
Megascans (PBR Materials)
Шрифти
-
Українські шрифти (Fonts)
-
Google fonts (Fonts)
-
OpenGameArt (Fonts)
-
Fontsource (Fonts)
-
Font Squirrel (Fonts)
Іконки
-
game-icons.net (Game Icons)
-
Google Material Icons (Icons)
-
Feather icons (Icons)
Палітри кольорів
UI/UX
-
Kenney (UI)
-
Game UI Database (UI/UX References)
-
Interface in game (UI/UX References)
Звуки та музика
-
Kenney (SFX)
-
OpenGameArt (Music, SFX)
-
Freesound (SFX)
-
Soniss (SFX)
-
Free Music Archive (Music)
-
Incompetech - Royalty Free Music (Music)
-
Pixabay - Royalty Free Audio (SFX, Music)
Програми, утиліти
-
BitFontMaker2 (Fonts)
-
Photopea (Art)
-
sfxr (SFX)
-
Chiptone (SFX)
-
BeepBox (Music)
-
Twine (Story telling with choices)
-
Easy Releasy (itch.io page designer)
-
Tiny Tools (Many other tools)
Титоріали та документація
-
Що таке джем? Поради та корисні практики (YouTube Ihrovary)
-
Як подати гру на джем? (Kutok)
Ігровари Гейм джем
Спільнота Ігроварів теж організовує власні щорічні джеми. Ми граємо у ігри з наших джемів у Discord, а про найкращі розповідаємо у соцмережах.
Тож приєднуйтеся до нашого Discord. Там ви зможете отримати відгуки на ваші ігри, знайти однодумців, взяти участь у різних подіях, отримати допомогу чи знайти людей в команду.
Бажаємо весело провести час та створити нові круті ігри 😉